bip

SPOŁECZNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ BIZNESU WARUNKIEM ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU FIRMY

Jak opracować i wdrożyć strategię społecznej odpowiedzialności biznesu w firmie?
Czy działania CSR generują tylko koszty?
I wreszcie… czy odpowiedzialny biznes opłaca się przedsiębiorcy?

Odpowiedzi na te i inne pytania szukali Studenci I roku Ekonomii studiów magisterskich Staropolskiej Szkoły Wyższej w Kielcach, wcielając się w rolę prelegentów podczas seminarium zorganizowanego w murach Uczelni w dniu 23 lutego 2019 roku.

CSR… co to tak naprawdę znaczy?
Czym właściwie jest społeczna odpowiedzialność biznesu (z angielskiego CRS – Corporate Social Responsibility) i dlaczego w ostatnim czasie tak głośno o tego rodzaju działaniach? Przywołując definicję Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, można powiedzieć, że jest to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego (www.parp.gov.pl).
Podczas seminarium każdy ze Studentów wcielił się w rolę osoby zarządzającej własną firmą i miał za zadanie opracować politykę społecznej odpowiedzialności biznesu w trzech obszarach: działań na rzecz pracowników, na rzecz społeczności lokalnych oraz na rzecz środowiska naturalnego. Słuchacze mieli możliwość zapoznania się z szerokim wachlarzem różnorodnych propozycji z zakresu CSR.

Edukacja społeczna… i dobra zabawa
Centrum turystyczne „Między nami jaskiniowcami” realizuje bezpłatny projekt edukacyjny skierowany do przedszkolaków i uczniów najmłodszych klas szkół podstawowych, w ramach którego dzieci mają możliwość nie tylko zwiedzania jaskiń, lecz również biorą udział w warsztatach kreatywnych, na których m.in. robią własnoręcznie maczugi i sople, wyklejają nietoperze czy występują w roli modeli, prezentując stroje epoki jaskiniowców.
Firma CAFECZAJ (dystrybutor wysokogatunkowej kawy i herbaty) rokrocznie organizuje dla lokalnej społeczności wakacyjny turniej piłki plażowej o „złoty ekspres”, jest również fundatorem inteligentnego przejścia dla pieszych przed jedną z pobliskich szkół. Producent wyrobów owocowo-warzywnych FITFREAK promuje zdrowe nawyki żywieniowe, nieodpłatnie zaopatrując w jednodniowe soki aż 10.000 przedszkoli, jak również przekazując codziennie świeże jabłka siedmiu tysiącom szkół.
Towarzystwo Ubezpieczeniowe „Bezpieczna Przyszłość” wdraża kampanie społeczne z zakresu bezpieczeństwa na drodze, m.in. „NIE! DLA ROZMÓW TELEFONICZNYCH W AUCIE”, promuje również jazdę autami z napędem hybrydowym lub elektrycznym, oferując właścicielom takich pojazdów dodatkowe zniżki przy zakupie polisy.

Razem można więcej!
Społeczna odpowiedzialność biznesu to wspaniała okazja do zintegrowania swoich pracowników i rozwinięcia w nich postaw proekologicznych. Ubojnia Drobiu „Dorwać kurczaka” ze wsi Swornegacie (woj. pomorskie) dofinansowuje zakup roweru w wysokości 40% wszystkim pracownikom chętnym, aby dojeżdżać do pracy właśnie takim środkiem transportu. Sieć restauracji wegetariańskich Wegemania wdrożyła „Zielony czas pomagania”, polegający na tym, że co roku pracownicy z każdej restauracji zgłaszają swoje pomysły na organizację spotkania plenerowego z przesłaniem prospołecznym lub proekologicznym. Najlepszy pomysł jest finansowany z budżetu firmy i wdrażany. W 2017 roku było to sadzenie drzewek w Ogrodzie Botanicznym w Kielcach, rok później sprzątanie i doposażenie Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt w Dyminach.

Inwestycje proekologiczne
Odpowiedzialny biznes to także obszar działań inwestycyjnych chroniących środowisko. Klinika Chorób Płuc „Smog wawelski” pozyskuje energię ze źródeł odnawialnych, zainwestowała m.in. w fotowoltaikę i ogrzewanie ekologiczne, a także sukcesywnie wymienia i ulepsza sprzęt medyczny na bardziej przyjazny środowisku naturalnemu. Jeszcze więcej osiągnął pod tym względem koncern farmaceutyczny Novartis Polfa, którego fabryki są w stu procentach zasilane energią z odnawialnych źródeł. Bałtycki Koncern Rybacki użytkuje wyłącznie flotę samochodów z napędem hybrydowym.
Nie sposób wymienić wszystkich obszarów, w których możliwe jest wdrożenie koncepcji odpowiedzialnego biznesu. Prelegenci w niezwykle kreatywny sposób podeszli do kształtowania CSR w swoich firmach, opracowując niestandardowe, zaskakujące produkty, usługi i działania. Wegemania, realizując politykę ograniczającą odpady opakowaniowe, serwuje swoje posiłki na jadalnych talerzach (wyprodukowanych z otrębów pszennych). Producent odzieży dla niemowląt MALUCHY promuje hodowlę bawełny organicznej, w której zamiast środków chemicznych wykorzystuje się naturalne metody walki ze szkodnikami, takie jak chociażby czosnek i chili.

CSR receptą na kryzys?
Każda z prezentowanych przez Studentów firm miała w swojej działalności sytuację kryzysową, w wyniku której ucierpiał jej wizerunek i dotychczas zdobyte zaufanie społeczeństwa. W Centrum turystycznym „Między nami jaskiniowcami” podczas zwiedzania jedno z dzieci miało wypadek i trafiło do szpitala. Cafeczaj wypuściła na rynek partię spleśniałej kawy, a ubojnia drobiu – tuszki z kurczaka skażone bakterią salmonelli… Czy odpowiednio opracowana i wdrożona polityka społecznie odpowiedzialnego biznesu może pomóc w odbudowaniu dobrego wizerunku? Czy można wzmocnić pozycję marki dzięki działaniom CSR? Okazuje się, że tak, co prelegenci niezbicie udowodnili w swoich wystąpieniach.

Organizatorzy pragną złożyć serdeczne podziękowania wszystkim uczestnikom wydarzenia.

Opracowała: Eliza Sułkiewicz


Seminarium naukowe zostało zorganizowane przez Wydział Ekonomiczny Staropolskiej Szkoły Wyższej w Kielcach przy współudziale Fundacji Przeciwdziałającej Wykluczeniu Społecznemu „Między Nami” w dniu 23 lutego 2019 roku.